55.000+ leaseauto’s
100 jaar lease-ervaring
Beoordeling van 9,4
1.000 contracten per jaar
6 specialisten

Alles over debiteurenbeheer bij LPFS

Het debiteurenbeheer van LPFS is neergelegd bij een afzonderlijke afdeling. De professionals van deze afdeling zijn toegankelijk, meedenkend en betrokken, zelfs al moeten ze soms beslissingen nemen waar je misschien niet blij van wordt.

Contact opnemen met Debiteurenbeheer doe je via app, e-mail of het facturenprogramma. Debiteurenbeheer reageert altijd per mail. Waarom dat zo is? Omdat we het belangrijk vinden om alle communicatie goed te documenteren, zodat alle partijen weten waar ze aan toe zijn. Want zorgvuldigheid staat bij ons op een gedeelde eerste plaats met kwaliteit.

Op deze pagina vind je in willekeurige volgorde een aantal vragen, regels en reminders op het gebied van debiteurenbeheer. Heb je een vraag of issue waar je geen antwoord op vindt? Stuur een mailtje naar debiteuren@lpfs.nl

1. Leasen is vooruitbetalen

Het eerste dat je moet weten, is dat je een leaseauto altijd bij vooruitbetaling leaset. De maandelijkse facturen die je krijgt, zijn dus voor het gebruik van de auto in de volgende maand. Je krijgt de factuur steeds rond de 20e van de maand, en die wordt omstreeks de 27e geïncasseerd. De vervaldatum van de factuur is de 1e van de volgende maand. Daarna ben je te laat en ontstaat het risico op extra kosten.

Wat is het toch heerlijk om precies te weten waar je aan toe bent! Regel eenvoudig een automatische incasso bij de bank voor dat vaste maandbedrag. Aangezien je daar meerdere jaren aan gebonden bent, is dat voor iedereen het prettigst.

2. De eerste LPFS-facturen

Als je een auto leaset bij LeaseParcours, krijg je vaak te maken met twee of drie facturen. Dat zit zo:

    • Bij aanschaf van de leaseauto doe je een aanbetaling. Daarvoor is de eerste factuur die je van ons krijgt.
    • Je krijgt je leaseauto lang niet altijd precies op de eerste dag van de maand, maar op een willekeurige dag. De tweede factuur die je krijgt, is voor de resterende dagen van de maand waarin je de auto krijgt.
    • De derde factuur is dan voor de eerste vaste maandtermijn.

We vermelden dat allemaal duidelijk op elke factuur.

3. Facturen inzien

Alle facturen worden gemaild naar het mailadres dat je bij de start van het contract hebt doorgegeven. Veranderen deze gegevens? Geef dat meteen aan ons door.

Op dit moment werken we met Order2Cash. Hier kun je inloggen en al je facturen bekijken.

Sinds 1 januari 2025 gebruiken we Payt voor de facturatie. Je ontvangt elke maand een automatische mail van Payt met een link. Door daarop te klikken, kun je alle facturen bekijken. Wil je een factuur inzien van 2024, dan kun je dat aanvragen via debiteuren@lpfs.nl. We zijn met Order2Cash in gesprek over de mogelijkheid om ook oudere facturen nog te bekijken. Is daar meer over bekend, dan passen we deze tekst aan.

4. Problemen met maandtermijn

Het kan incidenteel voorkomen dat je een maandtermijn niet op tijd kunt betalen. Neem dan tijdig contact met ons op en doe een voorstel voor de betaling. Wij zullen proberen om mee te denken over een oplossing binnen een acceptabele termijn.

Contact opnemen kan via app naar nummer 020 705 51 51, debiteuren@lpfs.nl, of via Payt. Contact via Payt is heel makkelijk: je krijgt elke maand een mail met de factuur, en daarin staat een link. Via die link kom je in Payt terecht, waar al je facturen staan, en daar kun je opmerkingen in kwijt. Heb je dus een probleem met een maandtermijn, dan heb je daar alle ruimte om toelichting te geven en een voorstel te doen.

Kijk ook bij ‘6. Kan ik een betalingsregeling treffen?’

5. Mijn maandtermijn is te hoog

Als je regelmatig moeite hebt om je maandtermijn te betalen, kan het verstandig zijn om na te denken over een andere auto, waarvan het maandbedrag beter past bij je zakelijke situatie. Dat kan een moeilijke beslissing zijn, maar je kunt wel gewoon verder met je leasecontract.

Neem hiervoor contact op met je eigen leaseadviseur én stuur een mailtje naar debiteuren@lpfs.nl. Vraag in dat mailtje om contact over het verlagen van je maandtermijn door een andere auto te kiezen. Vermeld ook dat je al contact hebt met je leaseadviseur.

We zijn bij LeaseParcours best schappelijk met intern wisselen, dus bekijk alvast onze leasevoorraad.

6. Kan ik een betalingsregeling treffen?

Een betalingsregeling is alleen mogelijk op een openstaande post. Toekomstige termijnen moet je gewoon betalen. Wil je een betalingsregeling aanvragen? Stuur dan een mail naar debiteuren@lpfs.nl met de reden voor je aanvraag en een voorstel voor betaling. Wij kunnen dan beoordelen of een regeling mogelijk is en reageren ook via de mail. Dan liggen jouw verzoek en onze reactie vast en kunnen er geen misverstanden ontstaan.

Is de maandtermijn structureel te hoog? Kijk bij ‘5. Mijn maandtermijn is te hoog’

7. Sterfgeval in naaste familie

Als er iemand uit je naaste familie overlijdt, snappen we dat je niet meteen denkt aan betalingen. Daarom is het zo belangrijk om de incasso goed te regelen bij de bank. De betalingen worden dan automatisch gedaan, zonder dat je eraan hoeft te denken. Want net zoals je de huur van je woning moet betalen, loopt de betalingsverplichting voor je leaseauto ook gewoon door.

8. Overlijden contractant

Maar als je nou zelf komt te overlijden? Dat kunnen we gerust een uitzonderlijke situatie noemen. Geef je (zaken)partner of iemand in je onderneming bij de start van het leasecontract instructies om contact op te nemen met je leaseadviseur als je overlijdt. Wij stellen ons coulant op.

9. Mijn incasso werkt niet, wat nu?

Als je alle stappen volgt die je per mail zijn toegestuurd, kan er in principe niets fout gaan. Krijg je toch een herinnering omdat de incasso niet is gelukt, stuur dan een mail naar debiteuren@lpfs.nl. Dan zoeken wij uit welke code we bij de stornering te zien krijgen. Die sturen we je toe via de mail, zodat je actie kunt ondernemen.

Zoals je in de mantelovereenkomst hebt gelezen, ben je zelf verantwoordelijk voor een goed geregelde incasso. Wij kunnen niet bij je bank inloggen. Kom je er echt niet uit, neem dan contact op met je leaseadviseur.

10. Boetes en bezwaar

Krijg jij een boete, dan krijgen wij die binnen, omdat de auto op naam van LPFS staat. Wij betalen die boete meteen.

Jij ontvangt van ons een factuur met het boetebedrag, de bijkomende administratiekosten en een kopie van de boete. Het enige dat je hoeft te doen, is deze factuur onmiddellijk aan ons te betalen. Je betaalt dus niet de boete aan het CJIB, want dat hebben wij al gedaan. Om diezelfde reden geldt ook niet de termijn die op de boete staat, omdat de bekeuring al is afgehandeld.

Wil je bezwaar maken tegen de bekeuring? Dan heb je een machtiging van LPFS nodig, omdat de auto op onze naam staat. Dat werkt zo:

✓ Je betaalt eerst de factuur die je van LPFS hebt gekregen.
✓ Daarna mail je naar debiteuren@lpfs.nl om de machtiging aan te vragen, zodat je zelf in bezwaar kunt gaan. Je levert daarbij de volgende informatie aan:

    • CJIB-nummer
    • factuurnummer
    • kenteken
    • bij een parkeerboete: de naam van de gemeente die de boete heeft gegeven.

✓ Word je in het gelijk gesteld en vervalt de bekeuring, dan crediteren we de factuur die je aan ons hebt voldaan.

Heb je een parkeervergunning nodig om parkeerboetes te voorkomen? Ook dan kun je een machtiging bij ons opvragen. Mail ons op debiteuren@lpfs.nl

10. Contractontbinding

Bij een contractontbinding is het 5 over 12. Je dossier en onze vorderingen worden overgedragen aan incassobureau Fidron. Dit bureau neemt contact met je op om tot een akkoord te komen. Lukt dat niet, dan wordt de auto definitief ingenomen. Hiervoor worden extra kosten in rekening gebracht.

Alleen LPFS kan besluiten om het contract alsnog voort te zetten. Als dat gebeurt, brengen we heractiveringskosten in rekening.

11. Het dossier is uit handen gegeven. Met wie heb ik contact?

Wanneer je dossier is overgedragen aan incassobureau Fidron, verloopt alle communicatie via het incassobureau. Ook als je vragen of verzoeken voor LPFS hebt, kun je ze met Fidron bespreken. Zij zullen met ons overleggen en terugkoppeling geven.

Bekijk de website van Fidron

12. Verzekering

Je leaseauto moet altijd verzekerd zijn (volledig casco met leaseclausule), ook als de auto stilstaat. Als je auto niet verzekerd blijkt te zijn, ontbinden wij het leasecontract. In sommige gevallen krijg je nog een dagdeel de tijd om aan te tonen dat de auto verzekerd is. We willen dan een geldige polis zien waarop de dekking en ingangsdatum staan vermeld. Hebben wij een brief van de RDW ontvangen en is de auto volgens jou wel verzekerd, neem dan direct contact op met je verzekeraar en mail ons op debiteuren@lpfs.nl.

13. Mijn leaseauto is ingenomen. Wat nu?

Als je auto is ingenomen, moet je het volgende nog betalen:

✓ 25% van de niet-genoten leasetermijnen
✓ het verschil tussen de boekwaarde en de handelswaarde
✓ kosten gemaakt in verband met de inname
✓ kosten van het incassobureau
✓ eventuele buitengerechtelijke kosten

Alle contacten lopen via onze advocaat. Als jij je begripvol opstelt, doen wij dat ook. Dan moet je natuurlijk wel met ons in contact treden!

Klantenservice

Chat met ons

Direct advies nodig?

020 820 2109

LeaseParcours © 2025