Schade. Wat nu?
Schade aan je auto of bedrijfsbus is voor niemand leuk. Je wilt zo snel mogelijk weer op weg met een gerepareerd of ander voertuig! Op deze pagina vertellen we wat je moet doen zodat de schade goed wordt afgehandeld. Ook niet onbelangrijk: voor elke schade gelden een aantal algemene voorwaarden. Lees ze zorgvuldig door om misverstanden te voorkomen. We nemen schade alléén in behandeling als je deze stappen volgt en je aan de voorwaarden houdt.
1. Vul een Europees schadeformulier in. Dat kan op papier of online.
- Zorg dat alle betrokken partijen de gevraagde gegevens volledig invullen en het schadeformulier aan de voorkant ondertekenen. Houd je groene kaart bij de hand voor de polisgegevens.
- Vul zelf de achterkant zo volledig mogelijk in.
- Onderteken de achterkant van het schadeformulier.
- Zijn er getuigen? Zorg dat ze hun gegevens invullen op het schadeformulier.
- Maak foto’s van de situatie en/of het ongeval.
- Mail het formulier en de foto’s naar schade@lpfs.nl of stuur ze via Whatsapp naar ons telefoonnummer: (020) 820 21 09.
2. Meld de schade bij LPFS
- Meld de schade binnen 24 uur aan ons via telefoonnummer (020) 820 21 09.
- Bel buiten onze openingstijden en tijdens feestdagen met noodnummer (024) 360 20 60. Dit nummer staat ook op je groene kaart.
- Bel alleen bij schade. Bij pech kun je contact opnemen met de ANWB of een merkdealer die een pechservice aanbiedt.
3. Ga naar de aangewezen schadehersteller
LPFS geeft je de naam en het adres van een schadehersteller. Ga uitsluitend naar deze schadehersteller. De verzekeraar dekt géén zelfgekozen schadeherstellers.
4. Wachttijden bij grotere schade
Houd bij grotere schade rekening met een wachttijd van 3 maanden. Schadeherstellers in heel Nederland hebben het erg druk.
5. Alleen ruitschade? Autotaalglas
- Bij ruitschade maak je een afspraak bij een vestiging van Autotaalglas.
- Geef aan dat je bij LPFS B.V. leaset. Autotaalglas neemt contact met ons op voor de afhandeling.
- Ook voor ruitschade geldt: laat je de ruit op eigen initiatief elders herstellen, dan is vergoeding van de schade uitgesloten.
6. Aangifte van vandalisme, inbraak en/of diefstal
- Doe in geval van vandalisme, inbraak en/of diefstal altijd aangifte bij de politie.
- De politie maakt een proces verbaal op van je aangifte. Mail dat naar schade@lpfs.nl
- Wordt je auto gestolen? Meld dat op www.stichtingvbv.nl of via telefoonnummer 055 741 00 01. Dan staat het voertuig direct in het politie-opsporingssysteem.
- Lever bij diefstal je sleutels bij ons in of stuur ze op naar Tinnegieter 7, Stadskanaal.
Algemene voorwaarden bij schade
Eigen risico
Per schadegebeurtenis geldt een eigen risico. Om welk bedrag dat gaat, zie je hieronder. Het staat ook in je leasecontract. Deze eigenrisicobedragen zijn ook van toepassing als de verzekeringscomponent later is toegevoegd dan de startdatum van je leasecontract en dus niet op het contract staat vermeld. Wordt de schade met succes verhaald, dan vervalt het eigen risico. Heb je de wet overtreden en besluit de verzekeraar om de schade niet te vergoeden, dan worden alle kosten van de schade aan je doorbelast.
Per gebeurtenis zijn de onderstaande eigenrisicobedragen van toepassing:
WA | € 0,00 | |
Ruitreparatie | € 25,00 | |
Ruitbreuk | € 125,00 | |
Casco | € 450,00 | |
Diefstal | € 950,00 | |
Total loss | € 1.250,00 |
Schadevrije jaren
Op je zakelijke verzekering bouw je geen korting wegens schadevrije jaren op. Mocht je op enig moment de verzekering van je voertuig bij een andere verzekeraar onderbrengen, dan krijg je op verzoek een overzicht van de schadevrije jaren die je tijdens je leasecontract hebt gereden.
Jaarlijkse aanpassing premiebedrag
Tegen het eind van elk jaar passen we de premiebedragen aan. Die aanpassing bestaat uit twee componenten: een algemene component die de inflatie volgt en een individuele component die te maken kan hebben met zaken als niet-verhaalbare schade. We informeren je tijdig over de aanpassing die voor jou geldt.
Vervangend vervoer
Je hebt een volledig-casco verzekering afgesloten. Deze dekt vervangend vervoer niet. Wordt de schade met succes verhaald, dan neemt de verzekeraar de kosten voor vervangend vervoer in principe mee in het verhaal op de tegenpartij. Dit dekt niet altijd alle kosten en is afhankelijk van de voorwaarden van de verzekeraar. Daarom moet je altijd eerst zelf de kosten voor vervangend vervoer betalen.
Als de verzekeraar heeft vastgesteld dat het een schuldschade betreft, is vervangend vervoer uitgesloten. Kosten voor eigen vervoer zijn dan voor jouw rekening. We kunnen je wel helpen met een huurauto, zodat je meteen weer de weg op kunt. Als klant van LPFS kun je rekenen op een korting van 30% op de huurprijs. Stem dit altijd af met LPFS.
Dit zijn de prijzen van de huurauto’s die we beschikbaar hebben:
Peugeot 108 of vergelijkbaar | €25 | |
Volkswagen Polo of vergelijkbaar | €49 | |
Volkswagen Golf of vergelijkbaar | €69 | |
Volkswagen Passat of vergelijkbaar | €89 | |
Huurprijzen zijn per dag, exclusief btw en onder voorbehoud van de dagprijzen op de peildata. Ze zijn gebaseerd op maximaal 100 km vrij per dag. Daarna geldt een meerprijs per kilometer. Je krijgt je huurauto mee met een volle tank en levert hem afgetankt weer bij ons in. Moeten we de huurauto brengen? Dan kunnen we hiervoor transportkosten aan je doorbelasten.
Afslepen naar Stadskanaal
Heb je een ongeluk gehad en moet je voertuig worden afgesleept? Weet dan, dat de eerste weg van het afslepen onder de WA-dekking valt. Geef dus meteen aan dat je auto naar Stadskanaal moet worden afgesleept.
Total loss verklaard, en dan?
Of je auto nu wel of niet bij ons is verzekerd, bel ons als er iets is gebeurd en houd ons op de hoogte. Als je auto total loss is verklaard, bel je LPFS en ga je met je leaseadviseur in gesprek over een andere auto.
Dat je auto total loss is verklaard, betekent niet dat je leasecontract is afgelopen. Wij zorgen ervoor dat jij een andere auto krijgt, zoals we hebben afgesproken in het contract.
Vragen? Bel gerust met 020 8202109 of neem contact op met je favoriete leaseadviseur.